پینچ ولو چیست ؟ پرشین ایمن پینچ ولوها چه استفاده ای دارند ؟ | kasrasaran

شیرهای یکطرفه به گونه ای طراحی شده اند که تنها از یک جهت اجازه جریان سیال را می دهند. به عبارت بهتر این ولوها، خودشان، خودشان را کنترل می کنند و نیازی به هیچ نیروی بیرونی یا خارجی نیست. لازم به ذکر است که اتصال بدنه شیر و پلاک برای جلوگیری از نشتی سیال ضروری است.

منیفولد ولو چیست ؟

با این تفاوت که در این نوع ولو به جای دیسک کروی، از پیستون استفاده می‌شود. شیر منیفولد یا «منیفولد ولو» (Manifold Valve)، ابزاری متشکل از چندین ولو است که به منظور تغییر یا کالیبراسیون ترانسمیتر فشار در سیستم پایپینگ (بدون نیاز به توقف فرآیند انتقال جریان) مورد استفاده قرار می‌گیرد. منیفولد ولو به سه نوع اصلی دو راهه، سه راهه و پنج راهه تقسیم می‌شوند. باز و بسته کردن مسیر شیرهای مختلف در این ولوها، امکان بررسی عملکرد سیستم و کالیبراسیون ابزار دقیق را فراهم می‌کند. «شیر تخلیه کننده فشار» (Pressure Relief Valve)، یکی از انواع ولو کنترلی است که به منظور تخلیه سیال در هنگام افزایش بیش از حد فشار و بازگرداندن فشار سیستم به سطح ایمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پینچ ولو چیست؟ کاربرد و طرز کار پینچ ولو چگونه است؟ شیر هایی که جهت قطع و وصل جریان مایعات پودری، خورنده یا ساینده به کار میرود

مکانیزم کارکرد این شیرها بسیار ساده بوده و بازهم تاکید می کنیم که
خرید، بهره برداری و کار با این ولوها برعهده واحد پایپینگ می باشد. ولوهای ایزوله یا کشویی دارای 3 نوع پرکاربرد هستند که مکانیزم مشابهی نیز دارند. ولو ها را به طور کلی، به 5 تیپ کاری مختلف دسته بندی می کنند که هر تیپ دارای مدل های مختلفی است. برخلاف گیت ولو آب بندی، بسته بندی و لایه های پوشاننده مختلفی برای این ولو موجود است. مزیت اصلی این مدل شیر  عبور مستقیم جریان و عدم وجود قطعات متحرک درونی است.

  • در شیرهای دیگر، جریان مایع به وسیله میرس و فلکر بسته می‌شود و هنگام باز شدن شیر، دمای جریان مایع تغییر می‌کند.
  • طراحی این نوع شیرها به گونه ای است که جریان سیال نمی تواند در جهت مستقیم جرکت کند.
  • به همین دلیل، این ولو اغلب در صنایع غذایی، پروژه‌های عمرانی و کارخانه‌های داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برای مطالعه بیشتر در مورد شیر کروی ها مقاله شیر کروی چیست و کاربرد انواع گلوب ولو را بخوانید.
در واقع یک شیر صنعتی یا ولو یک وسیله مکانیکی است که جریان و فشار سیال را در یک سیستم یا فرآیند کنترل می کند. مهمترین نوع ولوها، شیرهای کنترلی هستند که در این مقاله انواع ولوهای کنترلی را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد. شیرهپینچ معمولاً برای شروع، تنظیم و توقف جریان محصول با استفاده از یک لوله یا آستین استفاده می شوند. پینچ ولوها به گونه ای طراحی شده اند که مزایای گسترده ای را ارائه می دهند. همانطور که گفتیم پینچ ولو و بسیاری از شیر های صنعتی در اجزا و قطعات تشکیل دهنده مشترک می باشند که شامل بدنه ، بونت ، تریم یا اجزای درونی ، اکتیوتر ، پکینگ می باشند. همان طور که اشاره کردیم، ساختار گلوب ولو، شباهت زیادی به شیرهای کشویی دارد.

پینچ ولو چیست ؟ پرشین ایمن پینچ ولوها چه استفاده ای دارند ؟ | kasrasaran

اتصال دهنده بدنه شیر که شامل نوع ساکت ، لب جوش ، دنده ، فلنجدار می باشند جهت اتصال به خطوط لوله طراحی می شوند . به طور کلی بدنه شیر می تواند به صورت ریختگی یا فورج باشد و هر مدل می تواند برای مورد خاص طراحی و به کار برده شود. شیرآلات صنعتی یا «ولو» (Valve)، تجهیزاتی هستند که به منظور توقف، راه‌اندازی و تنظیم جریان در سیستم‌های پایپینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این محصولات دارای قابلیت خود پاک کنندگی (Self Cleaning) می باشندکه امکان آببندی صد در صد را فراهم می آورند. در شرایطی که ذرات جامد و رسوبات جداره غلاف را می پوشانند، غلاف لاستیکی حین عملکرد کلیه این رسوبات را از خود جدا کرده و به سمتخروجی شیر هدایت می کند.

مزایای پینچ ولو