گام دوم: یافتن و تدوین پیشینه پژوهش | porseshneshan

پیشینه تحقیق می‌بایست به روشنی نشان دهد که چگونه پیشینه انتخاب شده به هدف‌های تحقیق مورد نظر مربوط می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که پیشینه تحقیق در مقاله نویسی حلقه ارتباط پژوهش‌های گذشته با موضوع تحقیق یا مقاله پژوهشگر است که پس زمینه علمی موضوع تحقیق به همراه اهمیتی که تحقیقات وی دارد را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که در هنگام بررسی پیشینه تحقیق، ممکن است با اطلاعات زیادی مواجه شوید، اما نیاز نیست که از همه آن‌ها در مقاله خود استفاده کنید. یکی دیگر از دلایل نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله این است که پژوهشگر نشان دهد از آخرین تحقیقات انجام شده در رابطه با حوزه تحقیق خود مطلع است.

این فرآیند معمولا یکی از فصول پایان نامه یا رساله است که امکان ارائه آن به ‌عنوان یک تکلیف مستقل نیز وجود دارد. به منظور بررسی تحقیقات قبلی و تدوین پیشینه تحقیق، باید منابع اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق، جایابی شده و مورد تحلیل قرار گیرند. بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان هنگام نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله خود با مشکل روبرو می‌شوند.

  • علاوه بر این، عنوان خود را منحصر کنید، زیرا تعداد منابع شما کمتر خواهند شد و می توانید آن ها را راحت تر مطالعه کرده و اطلاعات مفیدی استخراج کنید.
  • این بخش بایستی به طور کامل و واضح هدف پیشینه تحقیق را برای خواننده مشخص سازد.
  • در حالی که در یک مقاله مجال کمی برای بررسی تحلیلی یا انتقادی پیشینه موضوع وجود دارد و این بخش باید به طور کلی و مختصر تهیه شود.
  • در تجزیه و تحلیل و جمع‌بندی شما ضمن بررسی واگرایی و همگرایی تحقیقات انجام شده و نیز بررسی نقاط قوت و ضعف آن‌ها، باید به مهم‌ترین پاسخ‌هایی که طی بررسی پیشینه برای سوالات و فرضیات تحقیق خودتان فراهم کرده‌اید اشاره کنید.
  • در این گام باید از یک طرح پیروی کنید که قبلاً برای خود ساخته‌اید، و حواستان به ساختار و قالب کلی که در دستورالعمل مطرح سایت پرسشنامه شده دقت کنید.
  • پیشینه تحقیق که در بسیاری از موارد، تحت عنوان «ادبیات تحقیق» و «سابقه تحقیق» از آن یاد می شود، به تمام منابعی گفته می شود که با موضوع مورد بررسی و هدف های آن، ارتباط دارند و محقق به آنها مراجعه می کند.
گام دوم: یافتن و تدوین پیشینه پژوهش | porseshneshan اکنون باید در مورد موضوع انتخابی و سوال تحقیق خود به جستجو و تحقیق بپردازید. دراین راستا از منابعی استفاده کنید که مناسب هستند برای مثال می توانید از منابع دانشگاهی و پژوهشی همچون کتاب ها، گزارشات، مقالات، اسناد دولتی و نیز منابع معتبر اینترنتی مانند گوگل اسکالر، جی استور و غیره استفاده نمایید. اولویت بررسی را به روی آخرین تحقیقات انجام شده بگذارید و در صورت نیاز تا جایی که کافی است به تحقیقات پیش ­تر از آن بپردازید. جدیدترین تحقیقات و مطالعات انجام شده بیشتر به شما کمک می­کنند به چه موضوعاتی در گذشته پرداخته شده و چه موضوعاتی از دید محققان دور مانده است.

پروپوزال های زبان و ادبیات فارسی

مطالعه منابع، باید هم از منابعی باشد که به طور مستقیم، در رابطه با موضوع تحقیق می باشند و هم از منابعی باشند که به صورت غیرمستقیم با آن موضوع، ارتباط دارند. همانند دیگر بخش‌های یک مقاله علمی، بخش پیشینه پژوهش نیز تحت بررسی همتا قرار می‌گیرد و نوشته‌های آن باید به درستی به منابع معتبر ارجاع داده شده باشند. بعضی ژورنال‌ها نیز در پایان هر دوره نوشتاری با عنوان «دوره سالانه» یا «مرور سالانه» منتشر می‌کنند که در آن به مرور مقالات چاپ شده در موضوعی به ویژه در آن ژورنال پرداخته می‌شود. علاوه برموارد ذکر شده، برخی از انواع مرور پیشینه ها با هدف خاصی نگاشته می شوند. مانند مرورهایی که در قالب یک مقاله بلند و به سفارش سردبیر برخی مجله ها منتشر می شوند.

کارکردهای پیشینه تحقیق